Od lat wyłącznie naturalnie

Czysta etykieta, czyli dlaczego warto wybierać przetwory o jak najkrótszym składzie?

14 lutego 2022

Badania konsumenckie pokazują, że z roku na rok wzrasta liczba osób, które dokonują tzw. świadomych zakupów, polegających na preferowaniu produktów z dobrym składem. Aby móc stwierdzić, że dany towar zasługuje na naszą uwagę, potrzebna jest podstawowa wiedza dotycząca popularnych składników spożywczych oraz ich ewentualnej szkodliwości. Podstawowa zasada zakupów świadomych mówi, że warto wybierać np. przetwory o jak najkrótszym składzie, określane mianem produktów z „czystą etykietą”. Dowiedz się, na jakiej podstawie możesz stwierdzić, że skład ocenianego towaru jest bezpieczny dla Twojego zdrowia.

O czym informuje etykieta produktów spożywczych

Etykiety produktów spożywczych powinny zawierać podstawowe informacje, do których zaliczane są przede wszystkim:

– nazwa produktu,

– dane producenta,

– kraj pochodzenia,

– data przydatności do spożycia,

– ilość danego produktu,

– wartość energetyczna,

– warunki przechowywania,

– skład produktu z wyszczególnieniem alergenów.

Ostatnim wspomnianym elementem jest skład danego produktu, w którym wyszczególnione zostały alergeny mogące zagrażać zdrowiu i życiu. Zaliczane są do nich m.in.: zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień), jaja, mleko, owoce morza, orzechy, soja, seler, gorczyca, sezam oraz łubin.

Czytając etykietę produktu, pamiętajmy o tym, że podane składniki ułożone są w nieprzypadkowej kolejności – listę otwierają się składniki użyte w największej ilości, a na końcu składu widnieją te w ilości najmniejszej. Analiza etykiety pozwoli nam na dokonanie oceny jakości danego towaru oraz jego wpływie na nasze zdrowie.

Jakich składników należy unikać?

Wybierając produkty spożywcze, do których zaliczane są m.in. przetwory warzywne oraz owocowe, zwracamy uwagę na długość listy składników – krótki skład sugeruje mniejszą liczbę szkodliwych substancji, do których zaliczamy konserwanty (np. benzoesan sodu), ulepszacze smaku (popularnym przykładem jest tu glutaminian sodu), a także barwniki. Pomimo tego, że poprawiają one kolor produktu lub wzmacniają jego smak, przyczyniają się one także do nasilenia reakcji alergicznych, a także prowadzą do pojawienia się symptomów przypominających ADHD. Warto pamiętać także o szkodliwości cukru, gdyż spożywanie tego składniku w nadmiarze, może prowadzić do wielu problemów, w tym cukrzycy tupu II, a także nadmiernego pobudzenia, po którym następuje gwałtowny spadek energii.

etykieta